Johans och Camillas renoverings-, inrednings- och trädgårdsblogg. Och lite mat här och där. Paret där Johan står för ångest och oro inför renoveringar. Camilla däremot är den positiva och kreativa källan. Oftast.

torsdag 31 juli 2008

Måla-fasad-ångest

Idag var vi på skärgårdskryssning till Åland och tillbaka till Värtan över dagen. En kall Lapin Kulta och bubbelpool samt bastu med panarama utsikt var vad min kropp behövde.

Många frågetecken angående att måla en fasad, vill dessutom ändra färgen så att huset blir vitt istället för gult som idag. Hur är trät - byta?, skrapa bort gammal färg?, vad är det för färg som är ursprungligen målat?, hur många lager måla? grundfärg? bas? olja?....känner mig helt lost! Efter lite googlande tror jag en diplomerad fasadexpert kan lösa dessa frågor. Beckers kallar det hushälsa och Alcro kallar det fasadexpert. Hos Beckers var det gratis. Självklart ser de möjligheten att sälja färg... Dags att läsa på detta projekt....suck varför måste man alltid hamstra information och bli expert på något jag endast kommer att göra en gång. Fast jag måste hålla med om att det är kul att lära sig nya saker. Jag får börja med målarskola osv på Beckers sajt.

Nepp måla fasad får bli till våren.

2 kommentarer:

Mamamekko / Vit design sa...

Ja det är bäde billigt och praktiskt med lägenhet måste jag säga. Men här i Karlsborg är det relativt billigt med hus, så vi blir inte ruinerade ändå den dagen vi köper hus. Och självklart satsar vi hellre på livskvalitet, det är därför vi bor i en småstad, där det är billigt att bo, så man har råd att leva och ha det bra =)
Mvh Angelica

Sandra / Vit design sa...

Kan tänka mig att det mycket att ta reda på inför en målning av fasaden.

Svar: Är du från Piteå? Tänkte när du nämde Euskefurat (Sången om Piteälven) Haha, ja ska ha hotellet i åtanke om vi skulle passera någon gång. Kram Sandra