Johans och Camillas renoverings-, inrednings- och trädgårdsblogg. Och lite mat här och där. Paret där Johan står för ångest och oro inför renoveringar. Camilla däremot är den positiva och kreativa källan. Oftast.

tisdag 29 juli 2008

Rivning av öppenspisen

Dagen till ära har varit en riktig arbetardag. På förmiddagen fortsatte jag min match med stubben, sent igår kväll hade jag kommit rejält långt. Högg besinningslöst med yxa och spett!! Självklart var jag lite oförsiktig och högg mig i benet med en slö yxa. Det blev ett jack samt lite blåmärksöm. Stubben? - Ja den är kvar...men det är nära nu.

Vid elva tiden tog min sambo ungarna och badade. Yes nu skulle det minnsann rivas. Nu var det dags att fortsätta att riva öppenspisen. Mitt mål har varit att den ska vara riven innan köksrenoveringen startar vecka 36. Varför riva?......suck det får bli i ett annat inlägg. Damm, damm och damm är bara förnamnet när man håller på med detta. Jag hade därför köpt byggfolie för att täcka av mot köket samt övriga vardagsrummet. Min inre bild var att jag placerade denna tjusiga folie i ett vipps och den hängde så där snyggt som riktiga hantverkare gör. Men som sagt jag är inte en riktig hantverkare.... Plasten hade en självhäftande tjejp.....djävulens verk! Det gick bara inte...tjejpen klibbades fast...plasten snodde runt...kaos... Jag klippte och sabbade därmed. Har ni sett avsnittet i Emil där pappan springer in i flugklisterrulle och när han sedan försöker hitta ut? Så kände jag mig! 2,60 m stod det att man kunde veckla ut plasten....pyttsan jag fick ut 2 m. Extra tejp fick bli min undsättning, jag skarvade och satte tejpen i tak och väggar. Öppenspisen har varit klädd i vacker 70 tals mexitegel....yiaakk! Under var ramen i vanlig tegel. Det tog 1 timme att få bort 2 tegelstenar. Sedan gick det av bara farten. Kofot, borr, svett, blod, öronskydd kostade det hela. Är dock ej ännu klar. Osäker när jag träffar på grundfundamentet som spisen stod på. I botten går det rör som en slags ram. Ska fortsätta imorn. Det dammar mysigt i hela huset. På allmän begäran laddar jag upp bilden. Oj oj kroppen ömmar. Tur att man i vanliga fall sitter på kontor.

Inga kommentarer: