Johans och Camillas renoverings-, inrednings- och trädgårdsblogg. Och lite mat här och där. Paret där Johan står för ångest och oro inför renoveringar. Camilla däremot är den positiva och kreativa källan. Oftast.

onsdag 16 september 2009

Lite ekologiskt

Med stora förväntningar och sug efter ekologiska majskolvar som Kalf-Hansen hyllat gick jag till affären. De ekologiska hyllan var ett sorgligt kapitel och inga kolvar fanns. Istället köpte jag vanlig blomkål. Och ekologisk creme fraiche. Skulle kunna säga att det var pga. gårdagens väckelsemöte. Fast sanningen är att det var för att storasyster Kerstin hyllat smaken på den ekologiska.








Blomkålspuré blev resultatet. Mums. Gott och enkelt. Jag kokade blomkålshuvudet, som jag delat i småbitar, i lätt saltat vatten. När kålen var mjuk hällde jag av nästan allt vatten. I med en stor klick creme fraiche, lite mer salt och vitpeppar. Fram med stavmixern. Brum. Klart! Perfekt tillbehör t.ex. till grillad kyckling eller stek.

3 kommentarer:

mormor-farmor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
mormor-farmor sa...

Låter gott och passar mig som åter gått över till LCHF-dieten. Då försvinner halsbrännan! Kanske försvinner något kg också?

alma sa...

Låter gott med blomkålen, det ska jag prova